ABC Empatii i wywiad z psychologiem...

W trakcie spotkania uczniowie zadawali bardzo interesujące pytania. Oto niektóre z nich:

Co to jest poradnia psychologiczno-pedagogiczna?

Poradnia to jeden z elementów sytemu oświaty, którego głównym celem jest wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dzieci oraz ich rodzin. Główne zadania poradni zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 1 lutego 2013 roku. Należą do nich przede wszystkim diagnozowanie dzieci oraz udzielanie dzieciom i ich rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym określeniu zawierają się np. konsultacje i porady psychologiczne, grupy wsparcia, terapia, wykłady, warsztaty i prelekcje). Diagnoza najczęściej kończy się sporządzeniem dla dziecka opinii, która jest uznawana w przedszkolach i szkołach a jej zalecenia skrupulatnie realizowane przez nauczycieli i specjalistów. Poradnia wydaje także różnego rodzaju orzeczenia, m. in. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

Dlaczego ktoś proponuje, żebyśmy z rodzicami udali się tam?

Główny powód, dla którego proponujemy rodzicom wizytę w poradni to troska o dziecko i jego prawidłowy rozwój. Spotkanie ze specjalistami w poradni pozwala na bliższe poznanie dziecka i obiektywne przyjrzenie się jego umiejętnościom. Pracownicy poradni posiadają narzędzia często niedostępne w przedszkolach czy szkołach i na ich podstawie mogą ocenić poziom rozwoju dziecka. Poradnia wielu rodzicom kojarzy się tylko z dziećmi z problemami, ale może też wspomóc dzieci zdolne, które potrzebują dostosowania toku nauczania do swoich umiejętności.

Czego możemy się tam spodziewać?

W poradni psychologiczno-pedagogicznej zatrudnieni są psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, niekiedy również inni specjaliści, np. terapeuci integracji sensorycznej i inni. W toku diagnozy pracownicy poradni współpracują ze sobą, ponieważ ich zadaniem jest poznać dziecko jak najlepiej. Z troską oraz życzliwością przyjmują dzieci i rodziców w swoim gabinecie. Wizyty, szczególnie dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, są zazwyczaj czymś ciekawym. Badanie bardzo często odbywa się w formie zabawy i jest dla dzieci interesującym wyzwaniem. Czasami trwa kilkadziesiąt minut, a czasami kilka godzin. Bywa, że do rozwiania wątpliwości wystarcza jedno spotkanie, zdarza się jednak, że diagnoza trwa kilka tygodni. Każde dziecko jest inne i potrzebuje innego rodzaju wsparcia a najważniejszym zadaniem specjalistów jest dostosowanie się do indywidualnych potrzeb każdego malucha. Zazwyczaj na początek odwiedza się psychologa i pedagoga, którzy po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu i badania, kierują do pozostałych specjalistów w poradni lub poza nią.

Jaki jest sens tych wizyt i jak mogą one pomóc uczniowi?

Gdyby sprowadzić działalność poradni do jednego słowa to zdecydowanie byłaby to „pomoc”. Pomoc dla dziecka, rodziny i nauczycieli. Z wizyty rodzice wychodzą z garścią nowej wiedzy i informacji, uzyskują konkretne wsparcie i – w miarę możliwości – odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Pracownicy poradni potrafią uspokoić, ale też (jeśli je zauważą) nie bagatelizują alarmujących sygnałów. Wydawane przez nich opinie są dla przedszkola niezwykle ważne, ponieważ zawierają konkretne zalecenia, które mają na celu jak najlepsze wsparcie rozwoju dziecka.

Mamy nadzieję, że udało  się przybliżyć  wszystkim ciekawskim czym jest poradnia psychologiczno-pedagogiczna, na czym polega jej działalność oraz w jaki sposób wizyta w poradni, może pomóc w funkcjonowaniu naszych dzieci.