Program doradztwa zawodowego

 

 

 PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO

w roku szkolnym 2023 - 2024

w Szkole Podstawowej nr 2 im. Adama Mickiewicza

z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy

 

 

 Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325),
  2. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
  3. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1481),
  4. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz.730 i 1287),
  5. Rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 639),
  6. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła realizuje doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów  w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.

 

Cele główne  doradztwa zawodowego:

  • Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
    • Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy
    • Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
    • Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru zawodu.
    • Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy, o systemie szkolnictwa ponadpodstawowego.
    • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
    • Kształtowanie szacunku do pracy.
    • Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele doradztwa zawodowego w klasach I – III

Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz
stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań.

Orientacja zawodowa w klasach I – III

  • zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami
  • kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji
  • pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień

 

Doradztwo zawodowe  w klasach IV – VI

Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

Treści programowe:

1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron, jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy.

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy.

Cele szczegółowe:

  • zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy,
  • kształtowanie pozytywnej  postawy uczniów wobec pracy i edukacji
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i  rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

 Doradztwo zawodowe  w klasach VII – VIII

 

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII jest przygotowanie uczniów do

 odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania, przy wsparciu doradczym, decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.

 

Treści programowe:

W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych,  które jednocześnie wyznaczają treści programowe doradztwa zawodowego:
1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.

5. Wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy

 

 

 

 

 

Cele szczegółowe:
w obszarach:
1. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW – uczeń:
-  rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia)
-  dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób i innych źródeł
-  rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych
-  określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY – uczeń:
-  wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając  drogi ich zdobywania;
-  wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy;
-  porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE – uczeń:
-  analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
-  analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów;
-  charakteryzuje strukturę systemu edukacji
4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH – uczeń:
-  planuje ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
-  podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym
-  określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;

 

Realizacja doradztwa zawodowego w klasach I-III

Treści programowe / tematyka działań

Metody i formy realizacji działań

Terminy realizacji działań

Osoby odpowiedzialne

Poznanie siebie  :

  • jakie mamy zainteresowania, w jaki sposób je rozwijamy
  • prezentacja swoich zainteresowań wobec innych osób;
  • poznajemy  przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
  • uwzględniamy  swoje mocne strony w różnych obszarach;
  • podejmowanie działania w sytuacjach zadaniowych z uwzględnieniem, co z nich wniknęło dla ucznia i dla innych.

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

Cały rok szkolny

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Świat zawodów i rynek pracy

  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
  •  podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach;
  • opisywanie, czym jest praca, i omawianie jej znaczenia w życiu człowieka na wybranych przykładach;
  • omawianie znaczenia zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym uczeń funkcjonuje;
  • opisywanie roli zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
  • poznawanie zastosowania  i posługiwanie się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i  niekonwencjonalny.

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

Cały rok szkolny

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

  • uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
  • wskazywanie przez uczniów treści, których lubią się uczyć;
  • wskazywanie różnych źródeł wiedzy i możliwości  korzystania z nich.

 

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

Cały rok szkolny

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno -zawodowych

  • określanie kim chcemy zostać i co chcemy robić;
  •  planowanie swoich działań  wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
  • samodzielne podejmowanie decyzji w sprawach związanych bezpośrednio z własną osobą.

 

 

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

 

Uczeń klas 1-3 potrafi:

  • opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
  • prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
  • podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
  • podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
  • odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
  • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
  • opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
  •  uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
  • wskazuje treści, których lubi się uczyć;
  • opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić

 

 

 

 

 

Realizacja doradztwa zawodowego w klasach IV-VI

 

Tematyka działań /  treści programowe

Metody i formy realizacji działań

Terminy realizacji działań

Osoby odpowiedzialne

Poznawanie własnych zasobów

  • określanie własnych zainteresowań i uzdolnień oraz kompetencji
  • określanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
  • podejmowanie działań w sytuacjach zadaniowych i ocena swojego działania, uwzględniająca wnioski na przyszłość;
  •  prezentacja swoich zainteresowań i uzdolnień wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

Cały rok szkolny

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Świat zawodów i rynek pracy

  • poznanie różnych grup zawodów:  przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, różne ścieżki ich uzyskiwania,  specyfika pracy w zawodach
  • określenie czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka
  • poznanie czynników wpływających na wybory zawodowe;
  • zastosowanie przyborów i narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • rola pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.

 

 

 

 

 

Wycieczki edukacyjne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

  • poznanie różnych sposobów zdobywania wiedzy, oraz wskazywanie na swój indywidualny sposób nauki;
  • określenie preferowanych przedmiotów szkolne
  • samodzielne  docieranie do informacji i korzystanie z różnych źródeł wiedzy.

 

 

Zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

Cały rok szkolny

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych

  • opowiadanie o swoich planach edukacyjno- zawodowych;
  • planowanie swoich działań lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
  • uczenie samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych z własną osobą

       Świat zawodów i rynek pracy

  • dostarczenie informacji na temat zawodów z  uwzględnieniem kwalifikacji
  • wyodrębnionych w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
  • porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
  • poznanie zjawisk i trendów zachodzących na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
  • znaczenie pracy w życiu człowieka;
  • znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
  • wartości związane z pracą i etyką zawodową;
  • autoprezentacja

 

 

 

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

Wycieczki edukacyjne

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok szkolny

 

 

 

cały rok szkolny

 

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciel prowadzący zajęcia

 

nauczyciele, wychowawcy

 

 

Przewidywane efekty:

Uczeń klas 4-6 po zrealizowaniu zajęć:

  • określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
  • wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
  • podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
  • prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
  • wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup
  • opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
  • wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
  • wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
  •  samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
  • opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
  • próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

 

 

Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII  mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.

 

Realizacja doradztwa zawodowego w klasach VII- VIII

 

Tematyka działań / treści programowe

Metody i formy realizacji działań

Terminy realizacji działań

Osoby odpowiedzialne

Poznawanie własnych zasobów

  • wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
  • rozpoznawanie własnych zasobów (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
  • wykorzystywanie przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno -zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
  • rozpoznawanie własnych ograniczeń jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno - zawodowych;
  • rozpoznawanie swoich możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnianie ich
  • w planowaniu ścieżki edukacyjno -zawodowej;
  • określanie aspiracji i potrzeb w zakresie własnego rozwoju i sposobów ich realizacji;
  • określanie własnej hierarchii wartości i potrzeb.

 

 

 

Indywidualne konsultacje

Spotkania z rodzicami

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego

 

 

Zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego

 

 

I semestr

 

 

 

 

II semestr

 

 

 

 

cały rok szkolny

 

Doradca zawodowy

 

 

 

Doradca zawodowy

 

 

 

Nauczyciele przedmiotów, wychowawca

Świat zawodów i rynek pracy

  • wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakterystyka wybranych zawodów, z  uwzględnieniem kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
  • porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
  • zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
  • znaczenie pracy w życiu człowieka;
  • znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
  • wartości związane z pracą i etyką zawodową;
  • autoprezentacja.

 

Zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego

 

wycieczki zawodoznawcze

 

udział w konkursach zawodoznawczych

 

Cały rok szkolny

 

 

 

I semestr

 

 

 

cały rok szkolny

 

I semestr

 

Nauczyciele przedmiotów

 

 

 

Doradca zawodowy

 

 

doradca zawodowy, wychowawcy

doradca zawodowy

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

  • analizowanie oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia,

z  wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji;

  • kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
  • znaczenie uczenia się przez całe życie.

 

Wycieczki zawodoznawcze

 

 

warsztaty edukacyjne z doradcą zawodowym

z PPP nr 1

 

Indywidualne konsultacje

 

Cały rok szkolny

 

 

I semestr

 

 

 

 

cały rok szkolny

 

Doradca zawodowy,

wychowawcy

 

doradca zawodowy

 

 

 

doradca zawodowy

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

  • dokonywanie  wyboru dalszej ścieżki edukacyjno -zawodowej samodzielnie i przy wsparciu doradczym;
  • określanie celów i planów edukacyjno -zawodowych, z uwzględnieniem własnych zasobów
  • osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
  • planowanie  ścieżki edukacyjno-zawodowej, z  uwzględnieniem konsekwencji podjętych wyborów.

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego

 

tablica z informacjami dotyczącymi szkół i zawodów

informacje, porady podczas zebrań z  rodzicami

 

 

 

 

 

Program doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII – tematy zajęć :

Klasa  VII:

            1. Wprowadzenie do zajęć z doradztwa zawodowego. Mocne i słabe strony

            2. Zainteresowania.

            3. Zdolności i umiejętności.

            4. Predyspozycje zawodowe.

            5. Czynniki trafnego wyboru zawodu. Osobowość zawodowa.

            6. Przygotowanie do zmian w życiu człowieka w kontekście planowania kariery.

            7. Motywacja.

            8. Praca w zespole.

            9. Świat zawodów.

           10. Kwalifikacje i kompetencje na rynku pracy.

 

Klasa VIII:

            1. System edukacji w Polsce.

            2. Cele edukacyjne i zawodowe. Poznanie ścieżek realizacji planów zawodowych.

            3. Autoprezentacja. Rozmowa kwalifikacyjna.

            4. Współczesny rynek pracy.

            5. Ja na obecnym rynku pracy. Praca jako wartość.

            6. Zawód moich marzeń. Zawody przyszłości.

            7. Oferta edukacyjna szkół ponadpodstawowych.

            8. Dokumenty aplikacyjne -Curriculum Vitae i List Motywacyjny.

            9 .Co warto wiedzieć o szkołach zawodowych? Rekrutacja.

            10. Alternatywne drogi dojścia do zawodu

 

Przewidywane efekty:

Po zrealizowaniu zajęć uczeń klas 7 i 8:

  • określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
  • rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
  • rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
  • rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
  • określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
  • określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
  • wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje
  • porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
  • uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
  • dokonuje autoprezentacji.
  • analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
  • analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
  • dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
  • planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

 

 

Działania doradcy zawodowego na terenie szkoły w odniesieniu do ucznia ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi:

Indywidualna pomoc w wyborze dalszego kierunku kształcenia przy współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1.

  • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
  • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
  • prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego;
  • konsultowanie z doradcą zawodowym działań i dokumentów szkolnych
  • udzielanie osobom zainteresowanym informacji na temat oferty edukacyjnej i zawodowej oraz zasad  rekrutacji, itp.

 

Ewaluacja programu :

Ewaluacja realizacji działań z zakresu orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego dokonywana jest na bieżąco przez szkolnego doradcę zawodowego na podstawie rozmów z uczniami, rodzicami i wychowawcami klas oraz analizy dokumentacji szkolnej, a następnie przedstawiona w postaci sprawozdania na koniec roku szkolnego. Przeprowadzenie ewaluacji na podstawie obserwacji własnej i informacji zwrotnych od nauczycieli z realizacji działań posłuży do przygotowania wniosków do dalszej pracy

 

 

 

Opracowanie

Beata Wandzlewicz