Informacje od pedagogów

Rola rodziców w organizacji pracy uczniów w domu:

Szanowni Państwo,

w związku z sytuacją, w której wszyscy się aktualnie znaleźliśmy, pragniemy wesprzeć zarówno Państwa, jak i dzieci w podejmowanych działaniach.

Bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy dziś współpracy i zrozumienia z Państwa strony.

 

Wskazówki, które rodzice mogą wykorzystać do pracy z dzieckiem:

  1. Dostrzegaj sukcesy i starania dziecka.
  2. Omawiając jego pracę, najpierw podkreśl dobre strony, wskazując nad czym mogło by jeszcze popracować.
  3. Czasami powstrzymaj się z oceną, zachęcaj do samooceny.
  4. Okazuj życzliwe zainteresowanie zadaniami dziecka. Zamiast wypytywać i kontrolować, raczej słuchaj uważnie i okaż zrozumienie dla jego uczuć.
  5. Gdy dziecko nie potrafi wykonać zadania zamiast krytykować i oceniać – dodaj mu otuchy i staraj się pomóc.
  6. Jeżeli dotychczas nadmiernie kontrolowałeś swoje dziecko – oddaj mu odpowiedzialność za naukę.
  7. Możesz zawrzeć z nim kontrakt: „Od dzisiaj nie będę naganiała Cię do lekcji. Wierzę, że sam potrafisz zaplanować sobie pracę. Zawsze możesz liczyć na moją pomoc, ale chciałabym, żebyś zdawał mi relację jak sobie radzisz i z czym miałeś trudność.”
  8. Gdy dziecko o czymś zapomni, pozwól mu ponieść konsekwencje i zachęć do wyciagnięcia wniosków.
  9. Interesuj się tym, co jest zadane, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło.
  10. Wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy -odrabianie lekcji o tej samej porze.
  11. Zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy, kolorowe przybory).
  12. Pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności – nie oznacza to jednak, że masz wykonać zadanie za dziecko! Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w   razie potrzeby udziel wskazówek.
  13. Unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia.
  14. Chwal – za osiągnięcia, a także za włożony wysiłek.
  15. Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, lecz do poprzedniego jego poziomu umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób postępy i motywujesz do dalszej pracy.
  16. W przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki – nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia: „Widzę, że jest Ci bardzo smutno z tego powodu…, że jesteś rozczarowany…, że zadanie to sprawia Ci trudność”. Zachęć je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania.

 

Rodzicu doceń, iż Twoje dziecko stara się dostosować do obecnie przyjętych zasad aktywności społecznej oraz podejmuje wysiłek samodzielnej edukacji domowej.