Zadania z j. polskiego - M. Piotrowska kl. 4a

23-25.03

Mikołajek to ty i ja !

Drodzy Czwartoklasiści!

Ten tydzień spędzicie we… Francji razem z bohaterami lektury pod tytułem „Mikołajek”. Mam nadzieję, że wszyscy już ją znają. Na pewno przeczytaliście, wysłuchaliście, obejrzeliście. Ciekawa jestem czy książka się Wam spodobała? Nie zdążyliśmy podzielić się wrażeniami. Teraz liczę na Waszą pomysłowość i zachęcam do wykonywania kolejnych zadań, sprawdzenia siebie. 

 

Poniedziałek

Pierwsze spotkanie z „Mikołajkiem”

  1. Oto kilka ważnych informacji. Przeczytajcie je!

Czas akcji - Francja, lata 60. XX wieku; bliżej nieokreślony

Miejsce akcji - Miejsce bliżej nieokreślone – nie znamy nazwy miejscowości, a z relacji narratora wynika, że jest to szkoła Mikołajka, jego dom rodzinny, podwórko, a raczej przydomowy ogród, ulice i miejsca nieznanego miasta, domy rodzinne kolegów z klasy.

  1. Zapoznajcie się z planem wydarzeń. Następnie wybierzcie jedno z nich i spróbujcie w kilku zdaniach o nim opowiedzieć. Zadanie wykonajcie w zeszytach. W trakcie pisania korzystajcie ze słownika ortograficznego. Które z nich utkwiło Wam najbardziej w pamięci, rozbawiło do łez?

Plan wydarzeń

1. Fotograf usiłuje zrobić zdjęcie w klasie Mikołajka.
2. Zniecierpliwiony fotograf ucieka.
3. Zabawa w kowbojów w domu Mikołajka.
4. Zabawa taty z sąsiadem - panem Bludértem.
5. Przedstawienie Rosoła – wychowawcy klasy.
6. Ananiasz próbuje wejść w rolę nauczycielki.
7. Przygotowania do gry w futbol.
8. Alcest zapomniał piłki.
9. Wizytacja w szkole.
10. Mikołajek przyprowadza do domu psa – Reksa.
11. Dżodżo – nowy kolega w klasie Mikołajka.
12. Bukiet kwiatów dla mamy.
13. Ludeczka – nowa koleżanka Mikołajka.
14. Mikołajek z Alcestem palą cygaro.
15. Mikołajek prosi tatę o rower.
16. Wyścig taty i pana Bludérta.
17. Choroba Mikołajka z przejedzenia.
18. Wagary Mikołajka i Alcesta.
19. Odwiedziny u Ananiasza.
20. Pan Bordenave, który nie lubi słońca.
21. Nieudana ucieczka z domu.

 

Wtorek

Z którym bohaterem „Mikołajka” chciałbyś się zaprzyjaźnić?

Alcest, Kleofas, Rufus, Ananiasz? A może zupełnie ktoś inny? Dzisiaj spróbujcie odpowiedzieć na pytanie, który z bohaterów „Mikołajka” mógłby zostać Waszym przyjacielem. Poniżej przypominam, jak powinien wyglądać opis postaci. Nie tak dawno opisywaliście swoich kolegów i koleżanki z klasy. Poszło Wam świetnie, tak będzie i tym razem.

Przypomnienie formy opisu:

1. Przedstawienie postaci. 

2. Wygląd zewnętrzny.

3. Cechy charakteru z uzasadnieniem. 

4. Ocena postaci.

Zadanie wykonujemy w zeszycie lub na kartce. Powodzenia!

 

 

Środa

Choć ma już 61 lat, nadal pozostaje małym chłopcem.

Mikołajek broi, śmieszy i uczy. Francuzi postanowili uczcić swoją narodową dumę i zorganizowali na cześć Mikołajka specjalną wystawę. Spróbujcie zrobić swoją wystawę w domu. Takie wyzwanie czeka Was właśnie dzisiaj. 

Włóżcie wszystko, czego dowiedzieli się o Mikołajku do tekturowego pudełka. Mogą to być najważniejsze informacje, ilustracje, przedmioty związane z treścią książki, a także samym autorem. Takie pudełko mamy już w klasie – dotyczyło „Opowieści z Narnii”.

Dzięki Waszej kreatywności powstaną na pewno bardzo oryginalne dzieła. Każde z nich będzie osobnym spojrzeniem na książkę. Nie ukrywam, że z zaciekawieniem zajrzę do każdego pudełka i przeniosę się do francuskiej szkoły.